Опис книги
Автор і укладач цього посібника має певний досвід роботи в органах місцевого самоврядування різних рівнів, оскільки пропрацював в органах місцевого самоврядування багато років на різних посадах. З 2002 року, співпрацюючи з Міжнародним Республіканським Інститутом, взяв участь у проведенні численних навчальних семінарів з депутатами місцевих рад та сільськими, селищними, міськими головами. У ході підготовки і проведення навчальних семінарів було проаналізовано велику кількість регламентів місцевих рад. Аналіз показав, що практично усі ці акти мають суттєві недоліки, багато прогалин у регулюванні важливих процедур діяльності місцевих рад.
Так, зокрема, у жодному з проаналізованих регламентів не прописано процедури: висловлення міському голові недовіри; дострокового припинення повноважень міського голови; заслуховування звітів міського голови та інших посадових осіб; формування виконавчого комітету, внесення змін до його персонального складу та розпуску виконкому; внесення кандидатури секретаря міської ради депутатами тощо. У той же час практика функціонування місцевого самоврядування в останній час демонструє чимало конфліктів між міськими головами і депутатами, між депутатами і керівниками виконавчих органів ради. Є немало прикладів, коли депутати у незаконний спосіб достроково припиняють повноваження міського голови, а міські голови та керівники виконавчих органів ігнорують вимоги депутатів прозвітувати на пленарному засіданні сесії або прийти на засідання постійних комісій, не виконують доручень ради та рекомендацій постійних комісій.
Аналіз цих ситуацій свідчить, що однією із причин є відсутність нормативно-правового регулювання вирішення згаданих питань. Депутати мають низький рівень професійної кваліфікації і не вміють скористатися наданим чинним законодавством інструментами у взаємодії з міським головою та виконавчими органами ради.
Враховуючи ситуацію, яка склалася у місцевих радах, Міжнародний Республіканський Інститут прийняв рішення видати друком спеціальний посібник, у якому запропоновано зразок розділу «Спеціальні процедури» для регламентів міських рад.
Депутатам місцевих рад та відповідним посадовим особам місцевого самоврядування залишається лише адаптувати його до своїх потреб і можливостей.
Варто сказати, що загалом примірні зразки Регламентів місцевих рад пропонувалися у виданих окремими громадськими організаціями посібниках. Однак, на жаль, і у цих посібниках відсутній розділ «Спеціальні процедури».
Будемо раді, якщо запропонований нами посібник допоможе депутатам місцевих рад удосконалити Регламент своєї ради, як важливий нормативно-правовий акт, що регламентує процедури підготовки і прийняття рішень у межах чинного законодавства України.