Реформи у регіонах: Чи ініціативи органів місцевої влади – найкращий шлях до подолання хронічної корупції в Україні?

Новини
Блог
Стаття
21 вересня 2016

Українці, як і раніше, налаштовані дуже скептично, коли мова заходить про процес реформ у період після Майдану, однак історії досягнення успіху на місцях показують можливість отримати практичні результати та кинути виклик вкоріненій культурі корупції. 

Останнє опитування громадської думки, проведене Міжнародним республіканським інститутом (МРІ), містить деякі дані щодо обсягів корупції, які можуть справді шокувати тих, хто не знайомий з Україною. Наприклад, чверть респондентів, які упродовж останніх 12 місяців відвідали медичний заклад, сказали, що від них вимагали хабар. Однак ці факти навряд чи здивують тих, хто зблизька слідкує за подіями в Україні. Не секрет, що Україна потерпає від глибоко вкоріненої корупції, і українцям це добре відомо. Корупція продовжує бути головною проблемою в Україні (поряд з війною на Донбасі), а заклики до ефективних антикорупційних реформ знову залунали унаслідок Революції Гідності 2014 року. 

Ця потреба у проведенні реформ є зрозумілою, з огляду на серйозність проблеми. Близько трьох чвертей усіх українців вважають, що судова система країни зараз більш корумпована, аніж будь-коли, за період останніх років. І проблема існує не лише на загальнодержавному рівні. Останні дані муніципального опитування МРІ свідчать про те, що переважна більшість респондентів у 22 найбільших містах України вважають корупцію серйозною проблемою. 

ПРОГРЕС НЕ ПОВИНЕН ЗАЛИШИТИСЯ НЕПОМІЧЕНИМ 

Незважаючи на усі ці приголомшливі цифри, було досягнуто значного прогресу. Наприклад, запровадження системи онлайн закупівель ProZorro на рівні загальнодержавних і місцевих органів влади значно зменшило рівень корупції під час державних закупівель, перетворивши колись закриту систему, яка довгий час асоціювалась з корупційними практиками, на більш прозору. Нова система отримала позитивні оцінки з огляду на те, що за її допомогою вже вдалося заощадити мільйони доларів українських платників податків – це помітний успіх, особливо беручи до уваги, що до появи системи ProZorro 2,3 мільярди доларів США, за деякими оцінками, щороку втрачалося через корупцію під час державних закупівель.

Подібним чином, патрульна поліція України, оснащена по-новому, зробила свій внесок у досягнення суттєвого покращення ставлення громадськості до дій правоохоронних органів. Ці молоді офіцери, які дали урочисту обіцянку не брати хабарів, працюють з метою реформування системи правоохоронних органів зсередини. 

Певні покращення можна спостерігати також у житлово-комунальній галузі України. Громадяни частіше надають перевагу формуванню приватних асоціацій власників житла, відомих як ОСББ, та радше укладають угоди з організаціями, що надають управлінські послуги власникам приватної або комунальної власності, аніж покладаються на існуючу систему ЖЕКів – застарілу та зазвичай корумповану установу радянського зразка, створену для проведення капітальних ремонтів та утримання житлових будинків України. Поганий менеджмент, що притаманний системі ЖЕКів, а також їх нездатність адекватно реагувати на потреби мешканців, які сплачують внески, викликали появу надзвичайно популярних альтернатив, котрі також можуть стати багатообіцяючим зразком з точки зору можливостей організації місцевого самоврядування в українських містах. 

МІСЦЕВІ ОРГАНИ ВЛАДИ ЯК ЛІДЕРИ У ПРОСУВАННІ РЕФОРМ 

Станом на сьогодні багато реформ на стадії реалізації потенційно можуть суттєво покращити якість життя громадян на місцевому рівні. Починаючи від використання електронних петицій та закінчуючи бюджетуванням за участю громади, - деякі органи місцевого самоврядування в Україні докладають дедалі більше зусиль до того, щоб стати більш прозорими та підзвітними перед своїми виборцями. 

Окрім того, українці почали це помічати. Дані опитування громадської думки, проведеного МРІ на муніципальному рівні на початку цього року, показали, що дедалі більше громадян вважають, що міська влада працює над подоланням проявів корупції в їхніх громадах — що демонструє хоч незначну, але все ж позитивну динаміку в порівнянні з минулорічними даними. Це варто відзначити у часи, коли загальне ставлення до спроб проведення реформ залишається вельми скептичним. 

Попри те, що попереду ще без сумніву багато роботи, міжнародні партнери повинні намагатися якнайкраще використати цей слушний момент на місцевому рівні. Оскільки місцеві ради та установи, такі як школи та адміністративні служби, часто є головними осередками взаємодії між громадянами та владою, нам слід переосмислити важливість місцевих антикорупційних ініціатив як невід'ємної частини наших зусиль щодо реалізації програм з належного врядування в межах країни. Корупція на місцевому рівні часто виявляється через надання послуг низької якості та високі адміністративні витрати, як це можна побачити на прикладах ЖЕКів. Унаслідок цього багато міст по всій країні залишаються вразливими до корупції, а населення – розчароване урядом. 

Ці проблеми будуть тільки посилюватися по мірі того, як реформа децентралізації розгортатиметься в Україні. Успіх децентралізації буде частково залежати від здатності органів місцевого самоврядування реагувати на потреби громадян. На цій стадії важливо зміцнити довіру до державних установ та до процесу децентралізації в цілому. 

Зниження рівня корупції на місцях сприятиме успішному втіленню реформи децентралізації, а також розвиватиме демократичний потенціал суб'єктів місцевого самоврядування. Місцева влада часто є сприятливим середовищем для появи нових ідей та лідерів, тому зусилля, витрачені на виховання чесних і некорумпованих державних службовців місцевого рівня, можуть принести дивіденди, коли ці лідери піднімуться на вищі щаблі влади чи займуть керівні посади в своїх політичних партіях. 

Подібним чином, якщо громадяни очікуватимуть прозорого та відповідального управління на місцевому рівні, вони створюватимуть тиск і на представників вищих ешелонів влади, стимулюючи дотримання ними принципів чесності та непідкупності. Незважаючи на те, що за своїм масштабом антикорупційні зусилля на місцевому рівні не можуть змагатися з розмахом широко розрекламованої національної реформи, вони є важливою складовою успішної децентралізації та відновлення довіри до уряду. 

ПОЗИТИВНИЙ ДОСВІД МИНУЛОГО ВКАЗУЄ НА ВАЖЛИВІСТЬ МІСЦЕВОГО ПІДХОДУ

Отже, що можна зробити? Існує безліч можливих шляхів вирішення питання подолання корупції на місцевому рівні, серед яких правова реформа та посилення ролі правоохоронних органів. МРІ обрав метод розробки антикорупційних стратегій у співпраці з посадовими особами місцевих органів влади, спираючись на свій тривалий термін діяльності в Україні і використовуючи досвід роботи з політичними партіями на національному та місцевому рівнях. 

Використовуючи інструмент Оцінки вразливості до корупції (VCA), розроблений МРІ, наш Інститут працює з місцевими посадовцями та громадськими активістами з метою виявлення і оцінки ступеня вразливості до корупції державних процесів та інститутів влади. Залучаючи місцевих посадовців до процесу реформ в якості партнерів, ми можемо продемонструвати позитивний вплив, який послаблення корупції справляє на демократичні та політичні процеси, одночасно підтримуючи впровадження прозорих та відповідальних практик. МРІ вже має досвід успішної реалізації такого процесу в декількох країнах, у тому числі в Монголії та Індонезії. Оцінка вразливості до корупції в Україні проводилась (або проводиться наразі) у Миколаєві, Чернівцях та Івано-Франківську та допомагає створити план дій щодо зменшення негативних наслідків корупції у цих містах. 

Тимчасом як міжнародна спільнота продовжує допомагати Україні у різних сферах, зараз може бути слушний момент для того, щоб суттєво збільшити підтримку щодо реалізації антикорупційних ініціатив на місцях. Маючи досвід роботи у багатьох регіонах України впродовж майже 20 років, ми можемо підтвердити наявність значного прогресу на місцевому рівні. 

Кеті ЛаРок, Керівник програм МРІ у Євразії

Елана Голдстейн, Старший спеціаліст з управління МРІ

Стаття на сайті МРІ «Democracy Speaks» 

Стаття на сайті Kyiv Post

Популярні ресурси