ЗДОБУТКИ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ В УКРАЇНІ: Обнадійливі ознаки успішного проведення реформ на місцях попри значне невдоволення суспільства владою на національному рівні

Блог
Стаття
19 травня 2017
Майкл Дракмен, Директор Міжнародного республіканського інституту в Україні

Чи спромоглася нарешті Україна виправдати очікування щодо реформ, які були породжені Революцією гідності? Незважаючи на значну кількість ще не вирішених проблем, згідно з новим загальнонаціональним муніципальним опитуванням Міжнародного республіканського інституту (МРІ), в країні спостерігається очевидний прогрес у проведенні реформ на місцевому рівні попри те, що загальні тенденції залишаються песимістичними.

Це опитування, яке стало можливим за підтримки уряду Канади, є третім серед низки щорічних загальнонаціональних муніципальних досліджень Міжнародного республіканського інституту. Воно проводилося на основі вибірки, яка включала понад 19000 респондентів з двадцяти чотирьох українських міст, що представляють обласні центри всієї країни, в тому числі Маріуполь та Сєвєродонецьк, розташовані у прифронтовій зоні на сході України.

Плоди децентралізації

Враховуючи хвилю суспільного інтересу до рейтингів щодо політичної та економічної ситуації в Україні, це муніципальне опитування дає унікальну можливість пролити світло на проблеми та політичні події, які впливають на найбільші обласні центри країни, зокрема й ті, що опинилися на лінії зіткнення з проросійськими силами. Результати є разючими й, водночас, несподіваними. Хоча повний пакет законодавчих заходів з питань децентралізації ще не до кінця реалізований в Україні, однак здається, що розгорнуті в цьому напрямку процеси вже починають позитивно впливати на місцеві громади.

Порівняльні дані минулих років виразно свідчать про зміни в ставленні до місцевої влади в усіх регіонах України. Рівень схвалення місцевих органів влади значно виріс у порівнянні з попередніми роками. Однією з найбільших змін стало стрімке зростання рейтингу міських голів з 14 відсотків у 2015 році до 49 відсотків у 2017 році. Подібним чином, підтримка міських рад піднялася до 25 відсотків, в той час як навіть менш помітні міські виконкоми отримали зростання рівня суспільного схвалення на сім пунктів (від 25 до 32 відсотків) впродовж останніх трьох років.

Суспільна думка щодо роботи муніципальних служб також покращується. Рівень задоволення населення якістю надання 22-х муніципальних послуг, починаючи від подачі води до роботи громадського транспорту, збільшився в переважній більшості обстежених міст. За останні три роки більшість міст поліпшили свої загальні показники якості суспільних товарів та послуг, а також загальний рівень задоволеності щодо взаємодії між громадянами та місцевими органами влади. Простежується взаємозв’язок між зростанням суспільного схвалення та делегуванням повноважень до міських рад та їх голів, що свідчить про те, що децентралізація сприяє досягненню  кращих результатів задля добробуту українських громадян.

Успіхи у подоланні корупції

Приклади, які є свідченням прогресу у ставленні до місцевої влади, різко контрастують з постійним невдоволенням громадян ситуацією в країні в цілому. У більш ніж в половині обстежених міст частка респондентів, на думку яких справи йдуть у правильному напрямку, збільшилася у порівнянні з першим всеукраїнським опитуванням МРІ в 2015 році. Попри це, явна більшість громадян все ще вважає, що в цілому Україна рухається в неправильному напрямку.

Хоча значна частина респондентів, як і раніше, вважає корупцію вкрай серйозною проблемою для своїх міст, водночас частка людей, які назвали корупцію найбільш важливою проблемою, впала як мінімум на 10 пунктів у всіх обстежених містах. Ці цифри демонструють, що  впродовж трьох років поспіль дедалі зменшується кількість людей, які сприймають корупцію як найбільш гостру проблему на місцевому рівні. Це свідчить про більшу відповідальність серед регіональних чиновників і є індикатором зростання довіри з боку населення.

Такі настрої щодо певного прогресу в окремих регіонах у боротьбі з корупцією вказують на потенційно цікаві можливості для залучення інвестицій. У той час як корупція продовжує бути ключовою проблемою всієї української спільноти та вагомою перешкодою для іноземних інвестицій, численні міста самі запрошують інвесторів і співпрацюють з міжнародними партнерами, що сприяє подоланню негативного сприйняття України на національному рівні.

Такі міста, як Ужгород, Луцьк, Вінниця, Харків та Миколаїв продемонстрували найвищий рівень підтримки зусиль своєї міської влади щодо дедалі більшого залучення інвестицій. Один лише факт, що керівники міст як на заході, так і на сході й півдні України отримали позитивні відгуки від місцевих жителів завдяки своїй діяльності щодо залучення інвестицій у непростий для країни час, вже є значним досягненням. Ці результати також показують, що активні зусилля з пошуку інвестора притаманні не лише кільком українським містам на крайньому заході країни на межі з Європейським Союзом. Натомість, ці успіхи муніципальної влади можна справді назвати кроком вперед у масштабах всієї країни. Варто також зазначити, що місцеві громади схвалюють і підтримують такі кроки.

Далі від прикордонної зони з ЄС

Зараз у Миколаєві нове місцеве агентство з розвитку спільно з громадськими консультативними робочими групами ведуть пошук інвесторів та координують міжнародні інвестиційні проекти. Ці зусилля особливо важливі для таких міст, як Миколаїв, бо вони розташовані далеко від кордону України з ЄС. Міста на півдні та сході України повинні докладати набагато більше зусиль, щоб йти в ногу з західноукраїнськими містами, які користуються природними перевагами, маючи під боком новий, привабливий і дедалі більш доступний ринок Євросоюзу.

Миколаїв є хорошим прикладом того, наскільки вагомим може бути внесок місцевих інвестиційних проектів у напрямку поліпшення муніципального управління. Це велике місто на півдні України з майже півмільйонним населенням. Це місце, де вкриваються іржею бездоглядні рештки заводського обладнання – все, що залишилося від колись бурхливої радянської епохи суднобудування, позбавляючи багатьох місцевих жителів колишніх робочих місць. Спираючись на довіру місцевих жителів і схвалення ними ініціатив з ребрендингу міста, можна успішно підтримувати взаємодію з ними. Це також допоможе залучити інвесторів до нових і привабливих секторів економіки, таких як логістика та обслуговування яхт класу люкс. Це дасть можливість міській владі зберегти імпульс, необхідний для ефективного управління.

Як використати сучасні регіональні здобутки

Зараз більш ніж будь-коли важливо, щоб посадові особи обласних та міських органів влади змогли скористатися з того прогресу, який вже був досягнутий на місцевому рівні, з тим щоб продовжити процес децентралізації та досягти навіть кращих результатів для своїх міст. Завдяки децентралізації тепер некоректно звинувачувати Київ з приводу всіх бюджетних заборгованостей або ж за нездатність вжити заходів щодо ремонту чи надання будь-якої громадської послуги. Вирішальне значення для сталого покращення матиме безперервне навчання та обмін передовим досвідом між обраними й призначеними посадовими особами на муніципальному рівні. Це не тільки принесе користь місцевим мешканцям. Зрештою, це може стати вирішальним чинником у забезпеченні кращого майбутнього для всієї країни.

Джерело: UKRAINE’S DECENTRALIZATION DIVIDEND: Signs of regional reform progress despite widespread frustrations at the national level

Популярні ресурси