Муніципальне опитування МРІ – фактор успішності планування стратегій місцевого розвитку

Місцева влада п’ятьох провідних міст України за рейтингом п’ятого муніципального опитування Міжнародного Республіканського Інституту (МРІ) відзначила критичну важливість дослідницької бази щорічного опитування МРІ. Під час презентації результатів опитування міські голови Вінниці, Луцька, Івано-Франківська, Чернігова та Хмельницького поділились секретами успіху, та відзначили системне застосування аналітичних даних МРІ, як ключову складову процесу планування стратегій міського розвитку. Правильне трактування результатів опитування, яке відображає саме оцінку мешканців міста, дає можливість місцевій владі побачити результати своєї роботи із зворотної сторони – а саме так, як це бачать прості жителі. Муніципальне опитування МРІ є вагомим кроком в бік доказової обґрунтованості регіональних стратегій та їх майбутньої ефективності. 

Чи не головну особливість складає системний підхід до проведення опитування. Воно проводиться вже п’ятий рік поспіль у 24 обласних центрах України, і з кожним роком його цінність тільки зростає. Муніципальне опитування є цілісним та комплексним інструментом для систематичного розуміння основних трендів, потенційних змін у містах, що уможливлює порівняльний аналіз різних міст між собою, а також зміну процесів у динаміці. На основі динаміки суспільної думки та аналізу попереднього досвіду управління отримані дані застосовуються місцевою владою як для визначення потреб громадян та пріоритетів у прийнятті рішень, так і для розумного планування траєкторії розвитку та аналізу попереднього досвіду, причин досягнень чи невдач. 

АМ

П’ятий рік поспіль місто Вінниця посідає перше місце в зведеному рейтингу надання муніципальних послуг МРІ. У місті була розроблена стратегія розвитку на 2020 рік і сьогодні можна вже спостерігати результати, які й дали Вінниці перше місце в рейтингу. Зокрема, суспільна значимість громадського бюджету (бюджету участі), встановлення 600 камер відеоспостереження в центрі міста, закупівля великої кількості транспорту та впровадження електронного квитка - все це робить місто комфортним та відкритим для людей. Зараз у місті триває активна робота над розвитком стратегії на наступне десятиліття, що першочергово базуватиметься на необхідності вирішення нагальних потреб громадян, для розуміння яких команда міста і застосовує муніципальне опитування МРІ.

Міський голова Вінниці наголошує на важливості доказової бази та необхідності створення місцевих аналітичних центрів, як невід’ємної частини успішного розвитку міста:

«Цінність цього дослідження є ключовою для регіонального розвитку. З нашого досвіду це дослідження є невід’ємною частиною активного розвитку Вінниці і дуже корисно, що ми маємо порівняльний аналіз за останніх п’ять років з різних сфер. Також, варто відзначити окрему важливість панельних дискусій та заходів, які проводить МРІ. Це дає можливість аналізувати, спілкуватись, взаємодіяти та ділитись досвідом між мерами різних міст, експертами, політиками, державними працівниками та громадськими активістами».

Приклад Вінниці з утримування першості в рейтингу є досить складним для наслідування в умовах активної конкуренції і вимагає безперервного прогресу місцевої влади. Наприклад останній раз місто Хмельницький входило в п’ятірку кращих в 2016 році, тоді командою Міського голови був розроблений стратегічний план розвитку «Хмельницький 2025», системне впровадження якого дозволило цього року повернутися місту у п’ятірку лідерів індексу задоволеності якістю сфер та послуг в умовах активної конкуренції та розвитку сусідніх міст. 

Зокрема, опираючись на результати муніципального опитування щодо потреб мешканців Хмельницького, було створено мережу відпочинкових зон, 25 спортивних майданчиків та три дитячих садочки. Наразі у Хмельницькому вже збудована нова школа та ще 12 навчальних закладів знаходиться в процесі будівництва. У місті вже закінчено будівництво комунального басейну та триває будівництво міського палацу спорту. Загалом, з 2016 року було створено 15 000 нових робочих місць та суттєва підвищено енергетичну незалежність міста.

Міський голова Олександр Симчишин відзначив: 

«Для того, щоб потрапити в топ необхідно вміти користуватися соціологічними опитуваннями. Я вдячний МРІ за проведення щорічного муніципального опитування, оскільки ми вважаємо це великою складовою успіху міста. З 2016 року після кожної презентації дослідження МРІ робоча нарада місцевої влади Хмельницького розпочинається з аналізу цього соціологічного опитування. Більше того, я можу запевнити, що найближчий понеділок ми розпочнем за детального розгляду результатів цього дослідження. Це справді корисний інструмент, якщо вміти ним користуватись. З початку нашої каденції вже чотири роки ми приділяємо велику увагу дослідженню МРІ, кожну цифру обов’язково аналізуємо і активно використовуємо в своїй щоденній роботі. Хочу подякувати Міжнародному Республіканському Інститутові за надані дані, адже саме опираючись на це дослідження ми написала стратегію розвитку міста на 2025 рік та затвердили чіткий трирічний план її імплементації. Тепер завдяки кожному наступному дослідженню ми бачимо результати того, як впроваджується цей план, що нам виходить, а що необхідно змінити. В загальному дослідження показує, що ми зробили правильні кроки на шляху до поставлених цілей». 

Завдяки соціологічним даним міські голови Чернігова, Івано-Франківська та Луцька під час планування стратегій змогли чітко визначити громадські потреби та розставити пріоритети розвитку відповідно до особливостей кожного міста. У Чернігові опитування демонструвало особливості пов’язані з близьким розташуванням до російського кордону та потенційні інвестиційні ризиків пов’язаних з цим. Через зовнішньополітичну ситуацію та потенційну загрозу з боку сусідньої держави, масштабні інвестори не розглядали Чернігів як місце для потенційного відкриття підприємств. Міському голові Чернігова довелось відійти від розповсюдженої ідеї запрошення великого промислового бізнесу, та вдалось знайти особливу концепцію розвитку - туристичного «міста вихідного дня» для жителів сусіднього Києва. В свою чергу Івано-Франківськ протягом останніх п’яти років активно працював над створенням інклюзивного середовища для меншин та розбудовою креативного простору для жителів міста. Яскравим прикладом створення такого новітнього простору є робота місцевої влади над відновленням радянського заводу «Промприлад».  Під час цього вдалось залучити понад чотири мільйони доларів інвестицій, продемонструвати перспективу реформування колишніх підприємств та створити унікальне відкрите середовище для реалізації ідей жителів. Феноменом серед п’ятірки міст постав Луцьк, який попри відсутність Міського голови з 2017 року зміг утримати другу позиції рейтингу завдяки активним антикорупційним ініціативам міської влади. Оскільки місто знаходиться в стороні від великих магістральних чи залізничних сполучень, надалі головним завданням міста залишається вирішення цього інфраструктурного питання та зменшення умовної «віддаленості» міста за рахунок розширення мережі залізниці та покращення ефективності роботи аеропорту. 

Щорічне всеукраїнське муніципальне опитування МРІ є унікальним з дослідницької точки зору і стає все більш затребуваним для міст, особливо в період децентралізації в Україні. Оскільки все більше влади передається на місцевий рівень, можливість приймати рішення базуючись на потребах громадян дасть можливість жителям відчувати більшу залученість в політичних процесах країни. Цінність дослідження полягає не лише в даних, а і в регулярності проведення опитування, саме тому його важливість з кожним роком лише зростає. Дані муніципального опитування МРІ є вагомим фактором сталого розвитку демократичних інституцій на національному та місцевому рівнях.   
 

Досягнення та Історії