УСУНЕННЯ РЕФОРМАТОРА: звільнення міського голови Миколаєва загрожує успішній децентралізації в Україні

Стаття
30 жовтня 2017
Майкл Дракмен, Директор МРІ в Україні

Багато хто бачив мера-реформатора м. Миколаєва Олександра Сєнкевича потенційним символом нової України, однак він не зміг залишитись на посаді навіть до половини свого терміну.

5 жовтня Миколаївська міська рада провела майже п’ятигодинне засідання для того, щоб заслухати звіт мера міста Олександра Сєнкевича щодо його діяльності та почути звернення до представників міського бізнесу. Пропозиція оголосити недовіру меру, подана раніше на розгляд колишнім членом його ж партії Самопоміч, цього разу була винесена на голосування. Депутатська фракція від партії Наш Край, до якої належить колишній мер міста (що програв Сєнкевичу у другому турі виборів міського голови в 2015 році), налаштований проти євроінтеграції Опозиційний Блок і депутати від владної партії Блоку Петра Порошенка об’єдналися, щоб усунути Сєнкевича з посади мера на другому році його п’ятирічної каденції.

Цей крок викликав розмови про те, що політики, неприхильні до анти-корупційних заходів Сєнкевича об’єдналися задля усунення його з посади. Згідно з рішенням, секретар міської ради буде виконувати обов'язки міського голови, поки Верховна Рада України не встановить дату нових виборів.

Вражаючі досягнення

Внаслідок цього голосування Миколаїв втратив молодого мера-реформатора, добре відомого у міжнародних колах завдяки його зусиллям у вирішенні проблем, з якими зіткнулося це місто після розпаду Радянського Союзу. Після обрання на посаду в жовтні 2015 року колишній власник ІТ-бізнесу Сєнкевич добився значного прогресу, збільшивши прозорість роботи міської ради, а також самого міста.

За даними муніципальних опитувань, опублікованих в квітні 2017 року Міжнародним республіканським інститутом (МРІ), лише за 12 місяців під керівництвом Сєнкевича, відсоток мешканців Миколаєва, які вважали корупцію серйозною проблемою свого міста, скоротився на 23%. За той же період на 22% зросла кількість задоволених роботою мера, і водночас, на думку 25% респондентів, інформація про міського голову стала більш доступною. Ці дані є надійним свідченням того, що попри опозицію міської ради, Сєнкевич здатний впроваджувати поступові реформи у складному середовищі з його загальновідомими викликами – млявою економічною діяльності та зацікавленістю місцевих еліт у збереженні статусу-кво.

Тривожний сигнал

Існує ряд причин, через які звільнення Сєнкевича міською радою може завдати шкоди Миколаєву. У короткостроковій перспективі міжнародні інвестори, які мали серйозні наміри щодо інвестицій в Миколаїв, можуть змінити думку через існування колишніх схем, що перешкоджають зростанню прозорості та підзвітності в місті.

Саме тепер, коли структури для запобігання корупції та покращення інвестиційних умов, такі як Агенція розвитку Миколаєва (створена за підтримки Посольства Канади) та новий муніципальний департамент з питань боротьби з корупцією, не можуть надалі розраховувати на підтримку свого основного прихильника, який вже не перебуває на посаді, їх майбутнє видається менш оптимістичним. Крім того, такі міжнародні установи, як Європейський банк реконструкції та розвитку (ЄБРР) та Європейський інвестиційний банк (ЄІБ), які протягом останніх років були безпосередньо залучені до програм розвитку Миколаєва, швидше за все, з занепокоєнням реагуватимуть на усунення мера.

Децентралізація та демократія

Оскільки Україна наближається до виборчої кампанії 2019 року, а невизначеність щодо політичного курсу країни зростає, усунення мера Сєнкевича може бути початком тенденції до звільнення з посад незалежних міських голів ще до закінчення терміну їх повноважень. Подібна тактика виникла під час керівництва колишнього президента Віктора Януковича, перед Революцією Гідності: міські голови шести обласних центрів, включаючи Київ, Чернівці та Черкаси, були усунуті з посад через подібні «вияви недовіри». Сьогодні Миколаїв приєднується до Луцька – іншого обласного центру без діючого мера.

Такі заходи можуть знівелювати величезний прогрес, досягнутий лише за останні кілька років. Політична та фінансова децентралізація України є найважливішим успіхом уряду з часу незалежності. Довіра до нових посадовців та органів місцевої влади зростає з року в рік, і громадяни все частіше відчувають, що у їхньому місті чи містечку все рухається у правильному напрямку.

Оскільки країна наближається до виборів 2019 року, дуже важливо й надалі впроваджувати програму реформ та уникати тих тенденцій, які останнім часом з’явилися у Миколаєві. Залишається сподіватися, що група нових кандидатів буде сповідувати інноваційні ідеї й матиме достатньо сміливості та лідерських якостей, щоб потрапити до складу міської ради Миколаєва наступного скликання.

Популярні ресурси