Вибори в Україні: висока явка та другий тур виборів свідчать про зміцнення демократичного процесу

Прес-реліз
04 квітня 2019

м. Київ, Україна – в цілому, президентські вибори в Україні 31 березня були добре організованими, що дозволило українським виборцям проголосувати з дотриманням умов безпеки та порядку. Попри деякі випадки дрібних процедурних порушень, місія спостерігачів Міжнародного республіканського інституту (МРІ) відмітила прозорий та спокійний хід голосування, в ході якого українські громадяни продемонстрували стійку відданість демократії.

Оскільки жоден з рекордної кількості зареєстрованих кандидатів, а саме 39, не отримав більшості голосів, українці повернуться на виборчі дільниці 21 квітня, щоб знову проголосувати в ході другого туру президентських виборів.

В цілому, активність виборців на дільницях, де спостерігав МРІ, була високою, а сам процес голосування був добре організованим та спокійним, хоча повідомлялося про проблеми, пов’язані із затримкою процедури початку роботи на виборчих дільницях та якістю виборчих скриньок. 

В день голосування обстановка була спокійною, незважаючи на невеликі скупчення виборців на міських дільницях ближче до обіду. На деяких дільницях спостерігачі відмітили запізнення з початком роботи виборчих комісій, присутність на дільницях невповноважених осіб та незначні проблеми, пов’язані з якістю виборчих скриньок та дизайном бюлетенів.

«Українці мають пишатися своєю молодою демократією, - зазначила Сінді Маккейн, співголова делегації спостерігачів Міжнародного республіканського інституту. - На цей момент невідомо, хто стане наступним президентом, і це є перемогою української демократії».

Проте, незважаючи на успішний процес, деякі проблеми все ще залишаються.

Україна не змогла організувати виборчий процес по всій країні через незаконну анексію Криму Російською Федерацією, а також через невпинні бойові дії у східних регіонах Донбасу. 

«Агресія з боку Кремля практично позбавила права голосу 16 відсотків українських виборців – 12 відсотків тих, хто проживає на окупованих територіях, та 4 відсотки внутрішньо переміщених осіб у результаті конфлікту, - зазначив Др. Деніел Твайнінг, Президент МРІ. - Це позбавлення виборчих прав не заперечує легітимності результатів виборів, оскільки українська демократія не повинна бути заручницею незаконної окупації».

Було багато повідомлень про появу в передвиборчому середовищі прокремлівської дезінформації та фейкових новин. Україна зараз може краще протистояти небезпеці кібератак, ніж у 2014 році, однак їх загроза на цих виборах набагато вища, як по відношенню до інфраструктури ЦВК, Державного реєстру виборців, так і стосовно проведення екзит-полів.

Незважаючи на активне передвиборче середовище для ЗМІ та кампанії в цілому, кандидати не часто брали участь у відкритих імпровізованих дискусіях щодо своїх політичних платформ, позбавляючи українських громадян можливості повною мірою оцінити кандидатів.  

У дусі підтримки демократії в Україні, МРІ запропонував рекомендації задля подальшого зміцнення довіри до виборчих процесів та захисту демократичних здобутків України з моменту її незалежності. 

Ключові висновки 

1. Безперечно, ці вибори є кроком вперед у безперервному процесі демократизації України. Той факт, що про результати виборів не можна сказати із впевненістю, підкреслює те, як далеко українська демократія просунулася вперед з часів отримання незалежності.

2. В цілому, українські виборці мали змогу виразити свою волю та скористатися своїм правом голосу в спокійній та мирній обстановці, незважаючи на спроби Кремля змалювати ці вибори як нелегітимні та такі, що не відображають волю народу. Окрім незначних несистемних порушень, що не вплинули на загальний результат голосування, процедури в день голосування були здійснені у відповідності до чинного законодавства. 

3. Агресія Кремля поставила під загрозу втрати права на голос приблизно 16 відсотків українського електорату. Дванадцять відсотків українського електорату мешкають в окупованих регіонах, як результат незаконної кремлівської анексії Криму та безперервних бойових дій та окупації на Донбасі. Ще 1,4 мільйона або 4 відсотки електорату були вимушені залишити свої домівки та зареєструватися як внутрішньо переміщені особи в Україні. 

4. Загалом, передвиборчий період був здебільшого спокійним і мирним. Хоча групи спостерігачів та засоби масової інформації задокументували такі порушення, як підкуп виборців, зловживання адміністративним ресурсом та прослуховування телефонних розмов командами кандидатів, ці випадки, якщо й мали місце, не вплинули на результат виборів. 

5. Хоча інциденти, пов'язані з воєнізованими групами на кшталт Національного корпусу (також відомого як Національні дружини), широко висвітлювалися в період виборчої кампанії міжнародними та вітчизняними засобами масової інформації та спостерігачами, схоже, що ці групи не вплинули на виборчий процес.

Про місію спостереження за виборами

МРІ оголосив про прибуття міжнародної місії зі спостереження за виборами Президента України 26 березня. Делегацію очолюють пані Сінді Маккейн, голова Опікунської ради Інституту міжнародного лідерства Маккейна, та Др. Деніел Твайнінг, Президент МРІ. До складу місії увійшли 30 спостерігачів з восьми країн, включаючи нинішніх членів парламенту, колишніх конгресменів США та представників керівництва МРІ. МРІ розгорне ще одну місію для спостереження за другим туром виборів, який відбудеться 21 квітня.

Про МРІ

МРІ працює в Україні з 1994 року та провів тут 12 місій спостереження за виборами, включаючи парламентські вибори 1994, 1998, 2002, 2006, 2007, 2012 та 2014 років та президентські вибори 1999, 2004, 2010, 2012 та 2014 років. МРІ надавав допомогу у створенні ефективних органів влади, здатних реагувати на запити громадян, проводив навчання для десятків тисяч членів політичних партій та активістів громадянського суспільства, а також підтримував залучення до участі в політичному процесі таких мало представлених груп, як жінки та молодь. МРІ також відомий завдяки своїм міжнародним соціологічним дослідженням, проводячи регулярні опитування громадської думки, які включають численні національні, муніципальні та обласні дослідження політичного та громадського середовища в Україні.
 

Популярні ресурси