Київ, Україна — нова серія соціологічних опитувань Центру аналізу та соціологічних досліджень (CISR) Міжнародного республіканського інституту (МРІ) демонструє довіру до виборчого процесу на місцевому рівні, помірний оптимізм щодо реформ на місцевому рівні та перевагу соціальних медіа, як джерел отримання політичної інформації.
Місцеві вибори у жовтні 2020 року були першими виборами, які відбулися за новим уніфікованим виборчим кодексом. Це голосування стало важливим етапом у політичному розвитку країни і привело до влади перших посадовців, які очолили реорганізовані громади. З метою спостереження за ставленням та думками українців під час цієї історичної виборчої кампанії, напередодні виборів у вересні 2020 року команда МРІ провела національне опитування та дві хвилі телефонних опитувань у 23 з 24 обласних центрів України (включаючи Краматорськ у Донецькій області) та Кривому Розі.
Опитування також демонструють задоволеність темпами та якістю реформ на місцевому рівні в Україні, при певному невдоволенні управлінням на національному рівні. Хоча у вересні лише 19% українців вважали, що їхня країна рухалася в правильному напрямку, більшість мешканців 15 з 24 опитаних міст з оптимізмом оцінювали розвиток своїх міст, найвищий рівень задоволеності був у Хмельницькому (89 %), а найнижчий – у Херсоні (15 %).
Крім того, лише незначна меншість у кожному місті вважає, що результати місцевих виборів можуть призвести до погіршення темпів розвитку їхніх міст. Ці висновки свідчать про суспільну підтримку діяльності органів місцевого самоврядування в Україні, що також підтверджується довірою до демократичної цілісності місцевих виборів.
На запитання про агітацію та політичне позиціювання в Україні 50% респондентів на національному рівні назвали інтернет-сайти одним з основних джерел інформації про діяльність місцевої влади та місцеві події. Вперше за весь час проведення опитувань МРІ в Україні популярність інтернет-джерел дещо перевищила популярність телебачення, яке лише 41% респондентів вказали одним з первинних джерел інформації. Крім того, аналізуючи результати в містах, респонденти набагато частіше називали інтернет-видання чи соціальні медіа, а не телебачення, одним з основних джерел інформації про політичні партії та кандидатів.
Методологія
Національне опитування було проведено Соціологічною групою «Рейтинг», дві хвилі опитувань у містах були проведені Інфо Сапіенс від імені Центру аналізу та соціологічних досліджень Міжнародного Республіканського Інституту.
Національне опитування проводилося по всій території України (крім окупованих територій Криму і Донбасу) з 16 по 18 вересня 2020 року методом CATI (computer-assisted telephone interviews - телефонні інтерв'ю з використанням комп'ютера) на основі випадкової вибірки мобільних телефонних номерів. Усього було опитано 2445 жителів України віком від 18 років. Отримані результати були зважені відповідно до регіонального, вікового та статевого розподілу на основі даних Державної служби статистики України. Похибка дослідження з довірчою імовірністю 0,95 не перевищує 2%.
Дані муніципальних опитувань були зібрані у 24 містах: 22 обласних центрах, Краматорську та Кривому Розі. Опитування проводилося у дві хвилі, перша хвиля – у період з 12 вересня по 1 жовтня, друга хвиля – у період з 6 по 18 жовтня 2020 року. Обидві хвилі проводилися методом телефонних інтерв’ю (CATI). Вибірка репрезентативна для населення міста за віком та статтю. Загалом було опитано 14 400 респондентів, по 600 мешканців віком від 18 років у кожному місті. Дані опитування, отримані в містах, зважувались за статтю та віком згідно з даними Державної служби статистики України станом на 1 січня 2019 року. Похибка дослідження для кожного міста не перевищує 4%.
Дані опитування стали можливими завдяки щедрій підтримці американського народу через проект Агентства США з міжнародного розвитк
(USAID).